onsdag 9 september 2015

Tro, hopp och kärlek

När jag var liten så fick jag en berlock till mitt armband som stod för tro, hopp och kärlek, och ända sedan dess så har dessa tre ord skänkt mig styrka genom mitt liv.

Tro
Detta kan vara styrkan från en tro inom religionen, tron på sin egen förmåga att klara sv saker här i livet, eller att vi vågar tro och känna tillit till andra människor i vårt liv.

Hopp
Ja uttrycket "Hoppet är det sista som överger oss" säger ju det mesta, men utan hopp om att vi kan ta oss förbi hinder i livet så ger vi oss inte en ärlig chans att bevisa motsatsen.

Kärlek
Kärlek är en känsla som präglas av en stark ömhet och tillgivenhet som vi riktar mot de vi älskar, och kan kännetecknas av en vilja att ge villkorslöst till någon/eller något som vi älskar t.e.x vår partner, barn, familj och vänner. Det är en av livets värdefullaste gåvor att både få ge och motta någons kärlek, men glöm inte bort att älska dig själv då du är en av de viktigaste människorna i ditt liv.



När detta finns i vårt liv
Dessa tre ord om tro, hopp och kärlek med sitt budskap följer många av oss genom våra liv, och det är i betydelsen  av dessa ord som vi vågar växa, utvecklas, anta utmaningar, få vänner, bli självständiga, bli förälskade, finna styrkan när livet är som mörkast och kanske t.om. genom att överleva.

Om du sätter dig och funderar på några av ditt livs största händelser både inom glädje och sorg, så kommer du troligtvis fram till att känslorna tro, hopp och kärlek har gett dig mod och styrka att klara av dem. Som dina första steg som liten, första skoldagen, första förhållandet, första jobbet, flytta hemifrån, vara föräldrar, förlora någon du håller kär, trösta någon du håller kär, trösta dig själv och tro på dig själv och andra.

Det som händer i Europa nu
Den senaste tiden så har det skrivits väldigt intensivt om flyktingströmmen, om vi bara för en kort stund försöker sätta oss in i deras situation ett tag istället för att bara se på kostnaderna. De tvingas på flykt där de måste ge upp sina hem och alla sina personliga ägodelar, och utsätta hela familjen för fara genom att fly till något som de tror och hoppas ska ge dem ett tryggare och bättre liv, samt en framtid.  När jag besökte Lesvos i våras så såg jag dessa människor på flykt som vandrade över hela ön från norr till söder över alla bergen utan någonting annat än de kläder de hade på sig. De sov längs vägen när de inte orkade gå mera för stunden, och jag kan bara förställa mig att dem genom att tro på att en bättre framtid väntar, hoppas att de ska klara det och av kärlek till sina anhöriga och sig själva så orkade de sedan fortsätta på deras långa resa och ta sig till nästa destination för att sedan fortsätta sin resa mot sitt slutmål och hoppas att de får stanna där. Om jag hamnade i en situation  där man inte har något annat val än att fly, så skulle jag utan tveka göra allt för att rädda min familj.

Ett liv ska inte behöva ha en prislapp på sig!

Empati är att visa att vi bryr oss, och det är inte svårare än att tänka sig in i någon annans situation och fundera på hur du själv skulle vilja bli behandlad.

Tack för att du läste min blogg, och tog del av mina tankar ännu en gång
Kram Cissi

1 kommentar: